Karossrenovering

H0, 1:32, 1:24, Rikstäckande klubb
http://www.faller-ams.se 263jansson@telia.com
Det här forumet är öppet för alla.

Karossrenovering

Inläggav sm3ruj 23 feb 2007, 19:15

Hur gör man för att renovera den lilla plastbit/rör som används för att skruva fast chassit och karossen? På många av mina gamal 60-talsbilar så är "röret" sönderskruvat eller helt borta. Jag har haft ideer om att förstärka med mässingsrör på utsidan och lim/plastikpadding på insidan. Kan man ersätta plasten med en skruv som limmas med superlim och sedan sätta fast chassit med muttrar?
Någon som har en eller flera bra ideer?

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Inläggav Wiking 25 feb 2007, 12:48

Det finns små mässingshylsor framtagna att förstärka kaross stolparna med, de kostar ca 30:- / 10st för en påse.
Dessa hylsor är exakt i Faller Original utförande dvs samma mått som stolpen på karossens insida.
Är hela stolpen borta blir det värre ett bra sätt brukar vara att ta en bit gjutstam från tex. en plastmodell och limma in i karossen för att sedan borra upp för hålet på 1,5mm för skruvarna och limma denna på rätt plats i karossen, (borra ur plastbiten innan den monteras!) se upp så den inte blir allt för grov och kommer att ta i chassit bara.

// Micke
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Fallerfreak 26 feb 2007, 23:50

Man kapar av det gamla skadade karossfästet med en liten kaptrissa på en miniborrmaskin typ Dremel el liknande, så att man får ett helt plant snitt inuti karossen
Därefter kapar man till en bit plastgjutstam i passande dimension, limmar den med plastlim, låter torka över natten och borrar sedan försiktigt upp hålet för hand med ett litet borr.

Har gjort detta på flera bilar med gott resultat. Sedan kan man komplettera detta med de hylsor Wiking nämner ovan

:thumb:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Inläggav sm3ruj 27 feb 2007, 10:38

Tacka för svaren.
Två små frågor: Något superlim du/ni kan rekomendera? Som garanterat håller:
"Mässingshylsorna", vem/vilka har sådana till salu? Jag har inte sett några sådana till salu på Internet.

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Inläggav Wiking 28 feb 2007, 22:05

Personligen tror jag det duger med flytande plastlim som man penslar på eller helt vanligt superlim typ Great Planes CA Medium tex. Viktigast om man limmar med plastlim är att låtadet torka riktigt ordentligt och att man borrar ur stolpen och drar i skruven några gånger innan den limmas på plats i karossen. Till sist kan du väl skicka ett PM till mig så fixar jag hylsorna åt dig!
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav Fallerfreak 02 mar 2007, 00:06

Plastlimmet skall vara av den typen som ¨smälter ihop¨ plasten
Revell t ex har sådant på flaska med ett smalt metallrör så att det inte blir för mycket

:banana:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

kaross renoverig.

Inläggav vw1200 15 mar 2007, 01:07

vill sätta ut ett litet varnigs finger när det gäller karosser. för ett tag sen renovera jag en vw bubbla en grön polis bubbla. det jag gjurde var att måla den i ren billack tanken var god men det visa sig nu bak efter att det var ej så bra för plasten för i dag så e hella karossen kass rent porös. det värkar som att 2k lacken sög ut all mjuk medel eller något. för i går så tappa den nästa hela fram skärmen och när jag sen tog en närmare titt så var hela karossen full av spriker och man kunde med nagelen ta av nya bitar i den. så mitt råd till alla renoverare är att 2k lack e inte så bra till de gamla karosserna vi livar upp.
det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet!
Användarvisningsbild
vw1200
Depåman
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 04 dec 2006, 00:07
Ort: skåneland tomelilla

Inläggav vw1200 15 mar 2007, 01:11

Bild
det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet!
Användarvisningsbild
vw1200
Depåman
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 04 dec 2006, 00:07
Ort: skåneland tomelilla

Inläggav Fallerfreak 16 mar 2007, 00:24

Jag försöker alltid att få bort all gammal färg från mina Fallerkarosser. Oljefärg typ Humbrol o liknande går lätt att avlägsna. Det görs med antingen bromsolja eller kaustiksoda. Man bör dock inte låta karosserna ligga för länge i bromsolja, över natten går bra men inte flera veckor, då kan karossen bli alldeles mjuk. Lägg heller inga kromdelar i dessa vätskor, då lossnar kromet.

:banana:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Inläggav sm3ruj 17 mar 2007, 19:53

Hur gör man sedan för att "bygga" upp en trasig/sönderskuren kaross tex där hjulhuset är uppskuret för att få plats för större hjul?
Går det att få karossen snygg efter tidigare ägares framfart(bärsärkargång)?

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Inläggav Wiking 17 mar 2007, 23:08

Det beror helt på hur illa skadad karossen är, det brukar gå att fixa det mesta med tex. plasticard och acryl spackel (Humbrol) och en stor portion tålamod!
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav sm3ruj 24 mar 2007, 10:38

Plasticard och acrylspackel det skall jag lägga på minnet.
Det är värre med tålamodet. Jag har tittat både på Konsum och ICA men dom har inte.
På byggmarknaden var det slut.
Annars får jag väl ta min sons goda råd på allvar."men pappa varför köper du inte några nya fräsha bilat i stället".
Kloka ord. Iden är ju inte dum, sälja "gammalt" skrot och köp nytt, tål att tänka på.
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Inläggav Wiking 24 mar 2007, 21:23

Personligen finner jag ett mått av tillfredställelse efter att ha använt kraftuttryck i några timmar och sedan känna att det var värt besväret då man ser vad man åstadkommit och en renoverad bil är väl mycket bättre än ingen bil alls?
Har man en såden bil kan man ju leta efter en fräschare bil lite i lugn och ro då det inte är helt lätt att hitta fina Faller AMS bilar till vettiga priser numera...
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav sm3ruj 25 mar 2007, 09:32

Ja vettiga priser verkar vara en utopi. Flera hundra för en liten modellbil som kanske inte ens fungerar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur det nu är med de nya bilarna så de gamla med tillhörande minnen, som har hängt med i flytten nerpackade i sin låda år efter år, dom är ju inte lätta att göra sig av med.
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Inläggav Wiking 25 mar 2007, 10:12

Visst har man minnen etc av dessa gamla bilar, jag tycker om att försöka skaffa de bilar man en gång hade vad gäller färger utförande och chassi.

De bilar man bara måste ha för att få samlingen komplett spelar detta mindre roll och hysterin avseende ovanliga färger etc. kan andra få pyssla med, frächa originalbilar oavsett vanlig eller ovanlig spelar ingen roll tycker jag!
Hittar man ingen originalbil duger en renoverad bil som modell bara för att visa hur just den bilmodellen såg ut då det begav sig.

På beg marknaden är det mycket lätt att som du säger "köpa grisen i säcken" har sett skräckexempel på Tradera där folk påstår att det är en Original Faller bil man säljer bilen / modellen kom tex 1969 men motorn fanns i katalogen 1965 att kalla detta original och begära bra betalt för hopplocket ar ju inte bra!!??

Jag har länge funderat på hur man enkelt skulle kunna presentera en rättvis lista med bilder hur alla tänkbara Kaross / Motorkombinationer kan se ut, detta förefaller vara en nästan ogörlig uppgift att para i hop 48 olika karosser där vissa gjorts i upp till fem olika utgåvor med närmare 40 olika motorer!
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden


Återgå till Faller AMS Club Sweden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster