Tycobil på Fallerspår ?

H0, 1:32, 1:24, Rikstäckande klubb
http://www.faller-ams.se 263jansson@telia.com
Det här forumet är öppet för alla.

Tycobil på Fallerspår ?

Inläggav sm3ruj 04 jan 2008, 10:08

Jag har några F 1 bilar av märke Tyco. I mitt medvetande snurrar frågan hur dom fungerar på ett Fallerspår?
En och en går ju bra men om man som jag funderar på att bygga "Nurburgering", hur går det då vid omkörning?
Det ser ju lite "tajt" ut mellan bilarna.
Ett alternativ är ju att bygga "Nurburgring" med Tyco-bandelar. Någon som har erfarenhet?
Vilka bilar/märke är annars "bäst " för racing på Faller spår?
De nya Ultra-G/t-jet chassiförsedda bilarna, med magnet, kanske?

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Tycobil på Fallerspår ?

Inläggav Wiking 04 jan 2008, 10:56

En Tyco bil går utmärkt att köra på Faller banan men har tre stora nackdelar:

1 Den är mycket bredare än de klassiska Faller AMS och Aurora T-Jet bilarna vilket gör att det är svårt att köra om.
2 De magneter som skall hjälpa till med bättre väghållning gör det mycket svårt att passera snäva kurvor.
3 Dessa magneter gör att bilarna suger fast ojämt på Faller spåren då viss variation på strömskenornas höjder kan förekomma gör bilarna svåra att kontrollera på ett bra sätt.

Lämpliga bilar att tävla med kan väl vara en väl preppad Faller AMS Mercedes 230 SL, Jaguar E-Type, Porsche 356 och 911:an eller kanske någon av Ferarri GTO eller Porsche 904 GT... Dessa bilar ger ju tävlingen en utmaning att stanna kvar på banan utan "fusk magneter" samma sak gäller för de klassiska Aurora T-Jet bilarna.

Jag har ingen egen erfarenhet ännu av de nyproducerade Ultra-G/t-jet chassiförsedda bilarna men rent teoretiskt borde det gå att åka lite forare med dessa bilar jag får damma av min gamla tävlingsbana och beställa ett par roliga bilar och prova dessa också.

Skall man åka fortare på Faller banan tycker jag att en klassisk Aurora AFX eller kanske en JL /Autoworld X-Traction kan vara värda att testa men även dessa har svårt att passera i tex. karusellen och hårnåls kombinationen på Nûrburgring kör därför istället en klassisk bil Faller / Aurora spelar ingen roll

Viktigare är att banan har en jämn strömförsörjning och alla skarvar för hjul och styrstift fint anpassade så bilarna kan passera mjukt och fint då denna bana är ganska stor och driftstörningar är ju aldrig roliga.

BildBildBildBildBildBildBildBild

Kanske någon av ovanstående kan vara något att köra ett "Historiskt" race med på anrika Nürburgring :-$

// Wiking
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Tycobil på Fallerspår ?

Inläggav sm3ruj 05 jan 2008, 15:59

Jag läste någonstans att Faller-bilar med "pannkaksmotor" skulle vara snabbare än Aurora T-jet.Stämmer??
Tomy-bilar, hur är dom i storlek respektive fart/väghållning??

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Tycobil på Fallerspår ?

Inläggav Wiking 05 jan 2008, 21:28

Vad gäller hastigheten på de två huvud konkurrenterna är min erfarenhet att Faller AMS kanske är något snabbare än Aurora T-Jet bilarna som dess utom var något ojämna i kvalitén vilket nu är betydligt bättre nu med JL / Auto World´s produktioner.

Jag har som du kanske minns en JL Plymoth "Cuda" (den i orange med svart vinyltak) som en av mina absoluta körfavoriter pga en mjuk gång hyggliga prestanda och ganska god väghållning kort sagt en underhållande bil.

Beträffande Tomy AFX är de bilarna likvärdiga i så väl storlek som prestanda mässigt mot Tyco 440 X4 bilarna dvs. mycket magnet och massor av kraft och hastighet :thumb:

Jag säger samma sak igen, skaffa en Ultra-G/T-jet chassi försedda bil plocka bort de breda däcken och ersätt med de smalare original T-Jet fälgarna med däck gärna Faller AMS repro däck vilka är något bredare men betydligt mjukare än Auroras däck, detta ger bra mycket bättre väghållning än de breda däcken som är ganska hala.

Som grädde på moset kan du vikta bilen med tex. halva blysänken för mete, jag brukar fästa dessa med vanlig häftmassa på lämpliga ställen på karossens insida -lycka till med detta och säg till mig om du skall beställa något från Buds HO Racing...
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden


Återgå till Faller AMS Club Sweden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster