Strömförsörjning

H0, 1:32, 1:24, Rikstäckande klubb
http://www.faller-ams.se 263jansson@telia.com
Det här forumet är öppet för alla.

Strömförsörjning

Inläggav sm3ruj 29 jan 2008, 08:26

Vad tål en Fallerbil, AW eller Bauer? Eftersom jag är allmänt elektronikintresserad så har jag ett nätaggregat som kan lämna 13,5 V och 10 A. Vågar jag använda detta på Fallerbanan? Hur är det med gamla trafos etc som är gjorda för 220 V nu när väggutaget är på 230 V?

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Strömförsörjning

Inläggav Wiking 31 jan 2008, 23:44

En Fallerbil är lite knepigt angiven för 12-16V spänning och en välmående motor har en stömförbrukning på mellan 150-180Mah obelastade (hjulen i luften och fullgas) och motsvarande värde belastad är ungefär 250 - 300Mah varför ditt 13,5 aggregat och på hela 10 Amperé i sammanhanget är overkill utan like!

Motorerna går ju kalasbra på detta aggregat och ingen fara föreligger för att bränna motorer eller andra dumheter.
En varning angående för hög strömförbrukning över 300Mah går motorn för tungt och felet måste undersökas, beror ofta på att någon förväxlat kol fjäder med släpsko fjäder och ett för högt koltryck mot kollektorn ger detta fenomen med värmeutveckling som följd.Obs detta gäller endast den sk."flachanker" eller på Svenska pannkas motorn

Fallers originaltransformatorer gav 0,6 respektive 0,8 Amperé och den senare angavs klara 4 -6 AMS bilar varför jag tycker att en trafo på tex. 1,0 ampere är fullt acceptabel för detta ändamål.

Ett tips är en tåg transformator av god kvalité tex en modernare Fleichmann eller Roco dessa brukar reglera 0-14V likström med tillräcklig effekt för större banor också, använd gärna två identiska och en till varje spår vilket gör att du kan reglera hur mycket "kräm" du vill ha till bilarna.
Detta är roligt om de gamla kontrollerna 4030 och 4031 används då du kan köra med ratten och få effektreglering som du vill ha den för mjukare körning de medger ju också att du kan låta en bil köra själv medan du själv kör den andra bilen.
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden


Återgå till Faller AMS Club Sweden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron