Nostalgia

H0, 1:32, 1:24, Rikstäckande klubb
http://www.faller-ams.se 263jansson@telia.com
Det här forumet är öppet för alla.

Nostalgia

Inläggav Fallerfreak 10 feb 2008, 14:59

För er som inte sett det ännu kan jag rekommendera en tur till närmaste tidningskiosk för inhandlade av senaste numret av tidskriften ¨Nostalgia ¨ (nr 3 2008)

:thumb: :thumb: :thumb:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Re: Nostalgia

Inläggav sm3ruj 11 feb 2008, 07:36

????????????????????????????

Hoppas att jag får tag på ett nummer!Vad det nu handlar om?????????

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Nostalgia

Inläggav Fallerfreak 11 feb 2008, 18:23

Anders
Du blir nog inte besviken! :w00t:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Re: Nostalgia

Inläggav Dan J. 11 feb 2008, 19:58

Hej!

Köpte tidningen, men känner liksom 'ingenting alls' :( Har det att göra med vad man är uppväxt med? Hade det varit Scalextric så hade jag gått igång direkt. Förstår ni vad jag menar? Känner ni, som jag, så mycket mer för det egna märket?

Ungefär som tågbanor, trots att jag aldrig fick någon "så var det Märklin som gällde", det var det som fanns i lokala leksaksaffären, den enda katalog som fanns att tillgå (bläddrades sönder och samman), Märklin som kompisar hade. Hade någon sagt Fleischmann eller Lima så gav det liksom ingenting... :sceptic:

Missförstå inte, det är inte för att komma här och säga att det ena är bättre än det andra, det är bara en fundering, blev man så himla färgad av uppväxten... :-?

/ Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Nostalgia

Inläggav sm3ruj 11 feb 2008, 20:17

Snygg artikel!!
Bra reklam för Faller AMS H0 bilar i allmänhet.
Visst blev vi/man/jag MYCKET färgad av uppväxten. det är två år sedan jag upptäckte att det finns en "framtid" för Faller AMS och i samband med det så förstod jag hur "nostalgisk" jag är när det gäller Märklin/Faller AMS etc.
"IDIOTNOSTALGISK" men väldigt roligt. Eller hur???

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Nostalgia

Inläggav Dan J. 11 feb 2008, 20:57

Att vara "idiotnostalgisk" är jättekul! :thumb:
:beer: / Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Nostalgia

Inläggav Fallerfreak 12 feb 2008, 00:20

Hade det varit Scalextric så hade jag gått igång direkt


Det hade ju även smugit sej in en bild på en Scalextrichundkoja i artikeln..... :D

Klart man gillar det manväxte upp med
Gäller det mesta, musik, bilbanor, ....whatever :w00t:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Re: Nostalgia

Inläggav sm3ruj 12 feb 2008, 08:54

"Går vi igång" på samma saker? Exakt samma saker?
Stadsporten, Contidepån, dubbel växeln och MB 190 = OK! men Höghuset B-905 eller BMWn eller Bussen "tänder" inte jag på.
Däremot så "drömde" jag som 10-åring om Schwartzwaldhus och Tyska korsvirkeshus och gör så än idag.
Citroen, ARAL tankbil och Nurburgering står på önskelistan. För att inte tala om Tävlingsbanan 4970?(är det rätt betäckning?)Den med nästan färdigt landskap gjutet i plast.
Såg föresten en sådan(hembygge tror jag) på e-bay. Utropspris ca 1300 EURO?????!!!!!!!!!! Vet ej om en blev såld.
Någon som sett det samma som jag.

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Nostalgia

Inläggav vw1200 15 feb 2008, 15:37

har oxå köpt och läst den tidnigen och tycker att det var en helt lysande artikel och lärorik med. för min del så fick jag ju lite histora med och det tycker vi om. när jag väll är intreserad av något då vill jag ha reda på allt runt om oxå mycket bra artikel tycker jag. ps: mer hamster än vad jag kunde föreställa mej. :D :thumb:
hansen
det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet!
Användarvisningsbild
vw1200
Depåman
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 04 dec 2006, 00:07
Ort: skåneland tomelilla

Re: Nostalgia

Inläggav Wiking 18 feb 2008, 10:36

sm3ruj skrev:"Går vi igång" på samma saker? Exakt samma saker?
Stadsporten, Contidepån, dubbel växeln och MB 190 = OK! men Höghuset B-905 eller BMWn eller Bussen "tänder" inte jag på.
Däremot så "drömde" jag som 10-åring om Schwartzwaldhus och Tyska korsvirkeshus och gör så än idag.
Citroen, ARAL tankbil och Nurburgering står på önskelistan. För att inte tala om Tävlingsbanan 4970?(är det rätt betäckning?)Den med nästan färdigt landskap gjutet i plast.
Såg föresten en sådan(hembygge tror jag) på e-bay. Utropspris ca 1300 EURO?????!!!!!!!!!! Vet ej om en blev såld.
Någon som sett det samma som jag.

Anders


Färdig landskapet 4971 (en siffra fel) dyker upp då och då på Tyska Ebay med väldigt varierande utropspriser, hur vida denna blev såld vet jag ej men spontant tycker jag att utropet var väl högt...
Här kommer några bilder på en mycket välbyggd 4971 kopia som dess värre inte finns längre då spåren vittrade sönder förmodligen blev den sönder tvättad av lösningsmedel då ägaren ständigt rengjorde spåren vilket antagligen
drog ur mjukgöraren i såväl skenor som staketen varvid allt föll i bitar!
Banan visades första gången på Nostalgimässan i Arken i slutet av 90-talet och på Hobby Mässan vid Frescati 2001
Skall försöka leta fram fler bilder på min egen replica på samma bana kan eventuell finnas någon bild på annan plats i detta klubb forum, leta på!

BildBildBildBildBildBildBildBild
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Nostalgia

Inläggav sm3ruj 19 feb 2008, 08:47

Fina bilder på fin bana!!!
Bilder på din "variant" såg jag i ett gammalt nummer av "Club Post! Inklusive egna ideer, förlängning och depåspår.
Har du den kvar?
"Solitude", 4007, är det någon som byggt den? Liknar ju 4971, och med ett bergigt landskap så...... Det är just nu mitt mål.
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Nostalgia

Inläggav Wiking 19 feb 2008, 14:21

Den hade jag före den nu aktuella 4971 men ej permanent monterad på grund av bredden på den vill minnas 135 - 140cm vilket gör det svårt att bygga in som jag gjorde med 4971.
Självklart finns den bevarad men skall ha en väl behövlig översyn och ombyggnad efter 15års rejsande...
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Nostalgia

Inläggav sm3ruj 13 mar 2008, 17:28

En liten förklaring till hur jag menar. Det jag tänkt bygga är den bana som presenteras i samband med satsen "Solitude" men det är inte samma spårplan som den riktiga Solitude. I katalogen från 1965 tror jag det är så finns båda spårplanerna i samband med den satsen. Banan är liten 170 x 72 tror jag och liknar 4971. Viadukten inbjuder till ett bergslandskap liksom 4971.

Anders
sm3ruj
Braidsbytare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 dec 2006, 08:36

Re: Nostalgia

Inläggav Wiking 16 mar 2008, 18:41

Okej, Menar du banan som är avbildad som spårförslag intill 4007 i Faller katalogen? den är ju betydligt smalare än 4971 och som du säger inbjudande till bergslandskap, men det finns ju flera som passar i kuperad terräng!
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden


Återgå till Faller AMS Club Sweden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster